Wednesday, February 22, 2006

Samlingsrecension

Det blev en del läst ändå på semestern, trots (eller tack vare) långa dagar i skidbacken. Mycket motion och frisk luft, god mat och gott vin = mer lugna hemmakvällar än uteliv och hålligång.

På planet ner läste jag färdigt ”
Misstanken” av Minette Walters. En bra psykologisk kriminalroman om än inte en av Walters bästa. Börja hellre med ”Skulptrisen” eller ”Blomsterkronan” är mitt tips!

Joyce Carol Oates ”Den tatuerade flickan” tycker jag om, även om jag inte är fullt lika lyrisk som
Linda :-) För hon skriver väldigt bra Oates det håller jag med om. Och ”Blonde” om Marilyn Monroe är nog en av de bästa böcker jag läst!

Lite mer lättsmält fast rätt trist är Jennifer Belle med ”Höga förväntningar” som tillkom på listan. Har egentligen inget emot chick-litt genren och läser underhållningslitteratur a la Marian Keyes med stor behållning. Men den här var inget vidare. Eller om det var jag som hade för höga förväntningar *ha ha* efter att ha läst
baksidans recensioner.

Fem personer du möter i himlen” av Mitch Albom däremot är en utmärkt liten bok om de stora frågorna som meningen med livet och vad som händer när vi dör. Lättläst, välskrivet och tänkvärt av författaren till ”Tisdagarna med Morrie” (som jag ännu inte har läst). I helgen ska jag diskutera den i min ”litteraturklubb” – vilket inte är mer avancerat än ett gäng tjejer som läser samma bok och träffas och äter nåt gott och pratar mer eller mindre litterärt om boken och oftast en hel del annat. Känns som det kan bli bra diskussioner. Boken rekommenderas varmt!

Sammanfattningsvis är jag nöjd med min semesterläsning!

0 Comments:

Post a Comment

<< Home