Thursday, January 26, 2006

Marika Cobbold Hjörne

Lånade med mig ”En alldeles egen skapelse” av Marika Cobbold Hjörne från byt-en-pocket-hyllan i biblioteket. Hon har även skrivit ”Guppy till kvällsmat” som jag läste för några år sen och tyckte mycket om. ”En alldeles egen skapelse” handlar om författaren Liberty som dumpad av pojkvännen och refuserad av förlaget håller skrivarkurser i den lilla byn där hon bor och inleder ett förhållande med sin nyinflyttade gifte granne. Boken tog ganska precis en tågresa sthlm-gbg att läsa ut och motsvarade tyvärr inte riktigt mina förväntningar. Trevlig och underhållande men jag blev aldrig riktigt engagerad vare sig i story eller karaktärer. Hade ”Fjärilsjakten” av samma författare hemma i bokhyllan så jag fortsatte med den när jag kom hem. Ungefär samma story, fast i denna bok är huvudpersonen fotograf och kärleksrelationen med en ungdomskärlek som hon aldrig glömt och som åter kommer in i hennes liv. Snäppet bättre dock och jag gillar berättartekniken med bakåtblickar och parallella historier.

Marika Cobbold Hjörne kommer ursprungligen från Göteborg, men är sedan många år bosatt i England. Hon skriver på engelska, som sedan översätts till svenska. Enligt BTJ förlag skriver hon romantik för "vuxna flickor", i samma genre men mer ”litterär” än kollegorna Rosamund Pilcher, Joanna Trollope och Maeve Binchy m.fl.


0 Comments:

Post a Comment

<< Home