Wednesday, January 25, 2006

"Vem är Björn och vem är Benny?"

Av Fredrik Lindström och Hasse Pihl.

Fick boken på jobbets julbord. Jag gillar Fredrik Lindströms "Världens dåligaste språk" och "Jordens smartaste ord". Intressanta, fyndiga och underhållande. Den här är mest underhållande. En sån bok som man inte kan låta bli att fnissa åt på t-banan fast man vet att folk tittar. Lätt- och snabbläst. Känns det segt kan man med lätthet hoppa över ett stycke eller en sida utan att känna att man missat nåt. Rubriken till varje kapitel består av ett Varför...någonting. Svaren är rena lögner och påhitt men ack så komiska. Klart roligast är frågan som är samma som bokens titel. HA HA HA!!! Man konstaterar att svenska folket faktiskt inte vet vem som är vem av ABBA-killarna.

"...det som på djupet förvärrar problemet är ju det tunga faktum att Benny snarast är den som ser ut att heta Björn (han är den lite mer kraftfulle som haft skägg hela tiden - en riktig kramgo nallebjörn, säger en av hans groupies) medan Björn verkligen ser ut som en >>Benny>> (pojkaktigheten, snickarbyxorna, skrattgroparna, det ständiga leendet). Alla försök att gissa vem som är vem brukar alltså leda folk helt fel. Ändå försöker mängder av svenskar dagligen!"

Andra frågeställningar jag rekommenderar:

Varför lägger de på luren utan att säga hej då i amerikansk tv?
Varför sparkar män på däcken när de inspekterar en bil?
Varför fastnar låtar man gillar så lätt i huvudet?
Varför går inte män två och två på toaletten?
Hur vet man om man är utbränd?



3 Comments:

Anonymous Louise said...

hahaha, och jag som faktiskt inte kan skilja på björn och benny. den här boken vill jag läsa! :)

3:35 AM  
Blogger Linda K läser... said...

louise: ja gör det! många skratt utlovas :D

4:25 AM  
Anonymous Celine :) said...

Jag skulle gärna läsa den men jag är bara tolv och mina föräldrar skulle aldrig tillåta :(

11:52 AM  

Post a Comment

<< Home